Home About Tutorial Freebies Linkies Status


10 Budak Comel Datang Melawat



Template by: Aqila Farah Zulkifli
Re-Edit by: aqilaaa fawaaahh
Others Helping: Aina & Wana & Khairina
Best view in Google chrome only.



Tips: Mencantikkan blog / Design blog macam saya
Post by Aqila Farah Binti Zulkifli on Tuesday, November 26, 2013
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Lama tak singgah blogger, hehe rinduuuu bangat dong *aik cakap bahasa indonesia puleks*. Ok, tadi qila bukak cbox perghhhh lama gila tak bukak enn. Then ada terjumpa orang tanya, macam mana nak buat blog macam qila ni, means design blog la.


Haaaaa nak tahu ke? haha btw qila dah agak lama kat blogging ni, cuma tahun 2013 ni dah senyap haha. Ok, first thing yang qila selalu buat ialah tengok

Header
Sebab for me, header ni memainkan peranan yang sangat penting. Sebab if qila singgah blog orang, first thing qila tengok ialah header. Elakkan guna header yang ramai orang pakai if korang guna freebies and if korang buat header buat yang nampak kemas and tak serabut, pandaikan combine warna dia and gunakan font yang simple tapi lawa.

Background
Pilih background yang tidak serabut. Hahahaha but i think background qila serabut je kahkah. Korang better pilih background yang simple mimple, jangan tiru qila hahaha. But... if korang degil jugak nak background yang serabut macam qila, pastikan dalam blog punya tak berserabut.

Font (Tulisan)
Bagi qila, jenis font yang korang guna adalah antara yang terpenting juga. Korang kena guna saiz yang betul, font yang senang dibaca. Qila syorkan korang guna font short stack, century gothic atau verdana. Qila better short stack je selalu ^^ Elakkan atau tak perlu langsunglah guna font macam ni


Cara menulis
If korang nak tahu, cara menulis juga ialah benda yang penting dan basic dalam blogger untuk menarik pengunjung ke blog. Biasakan diri menggunakan ayat dengan ejaan yang betul. Jangan sesekali menggunakan ayat rempwitzzz didalam post, sebab kebanyakan orang sangat menyampah.

Pemilihan warna blog
Ini adalah sangat sangat penting untuk blog kita. For me, korang kena pandai combine kan warna and better jangan semua sekali gelap. And better if korang guna warna yang ceria tapi tidak menyakitkan mata.

Widget di sidebar
Untuk sidebar, biasanya qila cuma letakkan 4 widget, iaitu

- Owner (About you)
Sebenarnya benda ni tak penting pun, saja je letak untuk suka suka dan ria ria hahaha. Benda ni terpulang dekat korang nak letak atau taknak.

- Cbox / Chatbox (Tempat tinggalkan jejak)
Cbox ni penting ye. Sebab blogwalking ni ialah tempat orang tinggalkan jejak dekat blog kita. So nanti korang boleh tahu siapa yang singgah blog korang ke apa. Korang pandai pandai la tinggalkan jejak kat blog orang lain sebab sesetengah blogger ni suka blogwalking dekat orang yang tinggalkan jejak dekat cbox orang lain.
p/s: Elakkan guna sliding/ajax shoutbox sebab ada sesetengah blogger menganggap ia serabut dan memberatkan blog
- Followers widget
Followers yang qila maksudkan kat sini bukan button follow yang kat atas atau pun drop button followers. Yang qila maksudkan ialah follower widget yang dah sedia ada dalam blog. Qila tak galakkan korang guna button followers yang dekat atas tu. Sebab, ada kes pernah berlaku bila dah click butang follow dekat atas tu, tapi nama kita tak tersenarai dalam followers orang tu pun. So, qila galakkan guna follower widget yang dah sedia ada tu.

- Credit
Credit ni takdelah penting sangat, cuma nak menghargai jasa orang je. Better letaklah sebab sekurang kurangnya takdelah bajet sangat menggelabah macam semua yang kita buat masa buat design blog takde pertolongan tutorial orang lain. 

-----------------------------------

- Widget yang tak perlu ada di sidebar
Widget sebenarnya korang tak perlu letak banyak sangat. Benda yang tak penting jangan masukkan. Sebab maybe ia akan meburukkan lagi blog korang dan loading lambat. So widget sperti ini ini perlu dielakkan :


Better elakkan atau tak perlu langsung guna widget ni. Sebab benda macam ni cuma beratkan blog je.

17 comment[s] | back to top